I går præsenterede Tivolis koncertsal programmet for den kommende sæson – ENDELIG!

Min tålmodighed fungerer nærmest lige som en elastik. Jeg begynder at glæde mig til det nye program allerede i begyndelsen af januar – når vi kommer til marts måned, så er min tålmodighed efterhånden spændt til bristepunktet. De sidste dage har elastikken været lige ved at spring, så det var godt, at vi endelig fik spændingen udløst. Og der er masser af spændende koncerter at glæde sig til i den kommende sæson.

Færre koncerter i 2014

Tivolis musikchef Henrik Engelbrecht.

Tivolis musikchef Henrik Engelbrecht.

Programmet blev offentliggjort ved et arrangement i Tivolis koncertsal, hvor musikchef Henrik Engelbrecht fortalte om sæsonens mange koncerter. Sidste år var der 19 almindelige koncerter og 63 af de såkaldte årskortkoncerter – det giver 82 koncerter i alt. Desværre var der nogle koncerter, hvor der var lidt for mange tomme pladser i salen og det var selvfølgelig dødhamrende ærgerligt – det er formodentlig grunden til, at der er lidt færre koncerter på programmet i år. Jeg synes det er en klog og meget fornuftig disponering.

I år er der 14 almindelige betalingskoncerter; derudover er der 48 årskortkoncerter. Et årskort koster 290 kr – det giver fri entre til Tivoli, men derudover giver det også gratis adgang til alle årskortkoncerterne i Tivolis koncertsal. Hvis man kommer til dem alle sammen, så giver det en pris på 6,04 kr pr. koncert! Det er altså en temmelig god mulighed for at høre en masse god musik. Ydermere får man 15% rabat på betalingskoncerterne, hvis man har et årskort. Man skal dog lige være opmærksom på, at man også kan købe et abonnement på flere koncerter og dermed opnå en større rabat. I stedet for et almindeligt årskort, så kan man også købe et sølvkort, så man kan tage en ledsager med. Skal det være rigtig blæret, så bør man selvfølgelig købe et guldkort, som giver adgang for i alt fire personer!

Underholdning og afsløring af Folmer Jensens musiklegat

Der var selvfølgelig også gjort plads til lidt underholdning i arrangementet; først kom Jens Elvekjær og spillede to klaverstykker af Maurice Ravel. Jeg er vild med Ravel og jeg er sandelig også temmelig begejstret for Jens Elvekjær, så det var en stor fornøjelse. 

Sopran Sofie Elkjær Jensen modtager Folmer Jensens musiklegat.

Sopran Sofie Elkjær Jensen modtager Folmer Jensens musiklegat.

Senere kom sopranen Sofie Elkjær Jensen og sang den skønne, sprudlende og festlige arie “Je veux vivre” fra Charles Gounods opera “Romeo og Julie”. Sofie Elkjær Jensen deltog i en ganske særlig anledning – hun er nemlig blevet tildelt Folmer Jensens musiklegat på 100.000 kr, som bliver overrakt ved Tivolis fødselsdagskoncert d. 15. august. Men hvem var Folmer Jensen? Han arbejdede hele livet som postbud. Han boede i en lille, beskeden lejlighed og levede yderst spartansk. Hans eneste fornøjelse var at gå til koncert i Tivolis koncertsal. Da han døde i 1997 havde han opsparet en formue på flere millioner. Men han havde ingen familie og ingen arvinger. Derfor havde han besluttet, at pengene skulle bruges til et legat til unge sangere og musikere – og kvinder skulle have fortrinsret, hvis der var flere ligeværdige kandidater. I tilfælde af ligeværdige kandidater af samme køn, skal legatet tildeles den yngste.

Bellini – Puritanerne:

Lørdag d. 9. august kl. 19,30 kan man høre Bellinis opera Puritanerne i en koncertopførelse med den internationale stjernetenor Lawrence Brownlee som det store trækplaster. Han skal optræde sammen med Palle Knudsen og Andrea Pellegrini, som begge er kendte og meget populære operasangere her i landet. Jeg er 100% sikker på, at dette bliver sæsonens største tilløbsstykke.

Henrik Engelbrecht fører publikum sikkert gennem værket – jeg har oplevet det før og han er helt fantastisk til at binde de forskellige numre sammen, så hele oplevelsen bliver MINDST lige så spændende og medrivende som at være til en rigtig operaforestilling.

Tivolis koncertsalHvis man ønsker at vide endnu mere, så er der også mulighed for det – onsdag d. 6. august giver musikchef Henrik Engelbrecht nemlig en grundig introduktion til værket. Han er en af Danmarks bedste formidlere af opera og klassisk musik. Han er formidabel til at fortælle om både komponisten og den historiske sammenhæng, hvori operaen blev skabt. Han er lige så formidabel til at forklare selv de mest forvirrende operaforviklinger på en letforståelig måde – og det kræver ikke så lidt. Men samtidig formår han også at anlægge en lidt ironisk synsvinkel, som er herligt forfriskende og altid fyldt med masser af humor.

Jeg anbefaler 5 koncerter:

Det er efterhånden ved at være en lille tradition, at jeg anbefaler 5 koncerter og det vil jeg også gøre denne gang. Tryk på datoerne – så kommer man direkte til Tivolifestivallens side om det pågældende arrangement, hvor der er nærmere oplysninger om program og billetpriser.

Jeg har allerede skrevet, at Puritanerne bliver årets tilløbsstykke – og det er en af de koncerter som jeg rigtig gerne vil opleve og bestemt forventer at komme til. Alligevel er den desværre ikke kom med på min top-5 over de koncerter, som jeg vil anbefale i denne sæson.

Koncert nr. 1 – fredag d. 13. juni kl. 19,30: Tivolis symfoniorkester spiller, pianisten Jens Elvekjær er solist og fantastiske Santtu-Matias Rouvali er dirigent. Jamen, så bliver det jo bare ikke bedre! Jeg kan slet ikke beskrive, hvor meget jeg glæder mig til denne aften.

Koncert nr. 2 – tirsdag d. 19. august kl. 19,30: Nordic Piano Quintet. Koncerten begynder med en strygekvartet af Haydn. Dernæst følger klaverkvintetter af hhv. Brahms og Sjostakovitj. For det første er jeg ret vild med sådan et lille kammerorkester. Men de tre komponister er ekstremt forskellige og derfor tror jeg, at det bliver en rigtig spændende koncert.

Koncert nr. 3 – torsdag d. 28. august kl. 19,30: Tivolis Symfoniorkester spiller under musikalsk ledelse af pianisten Jean-Efflam Bavouzet, der også er solist ved koncerten. Jeg kender ikke rigtig Bavouzet. Men jeg har hørt rigtig meget om ham. Han skulle jo være en af verdens allerbedste pianister og derfor tror jeg, at det bliver en god aften. Jeg glæder mig særlig meget til at høre Haydn klaverkoncert nr. 11.

Koncert nr. 4 – tirsdag d. 10. juni kl. 19,30: Koncertforeningens kor og orkester opfører Brahms requiem. Jeg er vild med “Ein deutsches requiem” – jeg tror det er det mest monumentale og storslåede af alle de store requiemmer. Jeg har selv en fantastisk indspilning med John Elliot Gardiner og hans Monteverdi Choir. Mon Koncertforeningens kor og orkester kan gøre det lige så godt? Jeg synes det er temmelig ambitiøst. Men det er jo også derfor, at det er spændende!

Koncert nr. 5 – torsdag d. 5. juni kl. 19,30: Tivolis Symfoniorkester spiller og Toke Møldrup er solist. Toke Møldrup er en af Danmarks bedste cellister og han spiller også sammen med Copenhagen Phil/Tivolis Symfoniorkester til daglig. Denne aften skal de spille Dvoraks cellokoncert, samt Josef Suks 2. symfoni. Hvis man synes, at man allerede har hørt Dvoraks cellokoncert så mange gange, at man næsten ikke orker mere, så er der endnu en chance for at høre Toke Møldrup; et par dage senere – lørdag d. 7. juni – spiller han nemlig sammen med Lyngby-Taarbæk symfoniorkester i et meget blandet og meget spændende program. Der er jo grænser for, hvor mange koncerter man kan nå – derfor ville jeg helst nøjes med én af dem. Men jeg synes det er helt umuligt at vælge – derfor er der temmelig stor chance for, at jeg kommer til dem begge to!

I alt er der 62 koncerter i denne sæson, som varer cirka 4 måneder – flere gange ligger de gode koncerter så tæt, at jeg gerne ville til koncert 3 dage i træk. Det har jeg selvfølgelig hverken tid eller overskud til – jeg tror også, at man kan dræbe fornøjelsen, nydelsen og oplevelsen, hvis man overdriver alt for meget.

Men jeg glæder mig til endnu en sæson med masser af koncerter, masser af opera og klassisk musik, og masser af oplevelser; jeg har en lang liste med alle de koncerter som jeg gerne vil se og høre. Jeg forstår slet ikke, at folk gider at rejse på ferie, når man kan tage i Tivolis koncertsal i stedet for!

Jens Elvekjær er solist ved koncerten d. 13. juni, hvor han spiller Griegs klaverkoncert i a-mol sammen med Tivolis Symfoniorkester.

Jens Elvekjær er solist ved koncerten d. 13. juni, hvor han spiller Griegs klaverkoncert i a-mol sammen med Tivolis Symfoniorkester.

