I går var jeg til release party på Den danske strygekvartets nye album “Wood Works”.

Asbjørn Nørgård.

Asbjørn Nørgård – klar til at overtage rollen som Will Turner i Pirates of the Caribean, hvis Orlando Bloom skulle blive forhindret. Copyright: Jens Drejer.

Rune Tonsgaard Sørensen begyndte med at sige velkommen, hvorefter kvartetten spillede cirka en halv times musik fra det nye album. Allerede efter de allerførste toner kunne man høre, hvordan halvdelen af publikum begyndte at sidde og slå takten med fødderne. Nogen vil måske mene, at det er lidt upassende. Men det var jo hverken Brahms eller Beethoven. Det var skandinavisk folkemusik. Derudover var det jo heller ikke en koncert. Det var et release party. Men det afgørende er selvfølgelig, at der var så meget kraft i musikken, at det ikke rigtig var et spørgsmål om fri vilje. Det var fuldstændig umuligt at sidde stille – og det er vel heller ikke meningen, når man taler om folkemusik.

Jeg anmeldte det nye album for nogle dage siden. Albummet er finansieret via crowfunding. Jeg er en af dem som betalte for min CD allerede før strygekvartetten gik i gang med arbejdet og derfor modtog jeg min CD allerede for 10 eller 14 dage siden, lige som alle de andre der har støttet projektet. Selv om der var en hel del mennesker som støttede projektet på samme måde som mig, så var det allligevel første gang, at flertallet af gæsterne i salen hørte musikken. Jeg synes man kunne mærke, at de fire musikere var lidt spændte på, hvordan publikum ville modtage musikken – men der var stor jubel i salen og bragende bifald efter hvert eneste nummer. Der er slet ingen tvivl om, at det var en stor succes. Efter koncerten kunne man købe CD´en og folk kastede sig straks over den lille bod, så det nærmest mindede om udsalg i Magasin. 

Asbjørn Nørgaard og Fredrik Schøyen Sjölin.

Asbjørn Nørgaard og Fredrik Schøyen Sjölin. Copyright: Jens Drejer.

Undervejs i programmet var der også en tale fra Poul Bjerager Christiansen som er formand for Danmarks Rigsspillemænd – eller folkemusikpolitiet, som han selv sagde. Han talte begejstret om de fire musikeres forvaltning af de musikalske råvarer. Han talte om urterne og rodfrugterne i den nye nordiske folkemusik og fik på den måde lavet en meget morsom reference til Nomas verdenssucces med det nye nordiske køkken. Det var morsomt og underholdende … men måske var der også en vis alvor i hans tale; jeg synes det er tydeligt, at der er en fornyet fokus på det nordiske og det skandinaviske i disse år. Og det er måske en naturlig reaktion på den eskalerende globalisering, der går så stærkt, at mange mennesker har sværere og sværere ved at følge med. Den danske strygekvartet har lavet et album som er fuldstændig unikt og samtidig er timingen helt optimal. De fire musikere er usædvanligt dygtige, men de har også den fordel at være på det rigtig sted på det rigtige tidspunkt. Derfor kunne jeg sagtens forestille mig, at denne CD bliver en stor succes og samtidig bliver indledningen til en renæssance for den skandinaviske folkemusik.

Du kan læse min anmeldelse af albummet ved at trykke LIGE HER.

Hvis man vil købe albummet skal man trykke HER!

Rune Tonsgaard Sørensen på violin, Frederik Øland på violin, Asbjørn Nørgaard på bratsch og Fredrik Sjölin på cello.

Rune Tonsgaard Sørensen på violin, Frederik Øland på violin, Asbjørn Nørgaard på bratsch og Fredrik Schøyen Sjölin på cello. Copyright: Jens Drejer.

