For cirka 3 uger siden flyttede jeg mit mobilabonnement fra Unotel til Yousee. Men denne flytning har bestemt ikke været tilfredsstillende – tværtimod! Jeg føler mig efterhånden både snydt og bedraget! 

Farvel til Unotel:
Jeg har været kunde hos Unotel i næsten 9 år og det har jeg været utrolig glad for. Det har været billigt og jeg har haft et abonnement, hvor det er nemt at overskue hvad man betaler for. Samtidig har jeg fået en utrolig god kundeservice, hver eneste gang jeg har haft brug for deres hjælp.

D. 1. september skulle jeg som sædvanlig betale 149,- for mit abonnement, som giver mig 10 timers fri tale(som jeg ikke en gang bruger det halve af). Da jeg gik ind på deres hjemmeside for at betale, opdagede jeg pludselig, at Unotel slet ikke har noget abonnement til 149 kr – ikke længere. I dag er deres dyreste abonnement 139 kr og det giver oven i købet ubegrænset taletid. Jeg må indrømme, at jeg blev sur. Og jeg blev endnu mere sur, da jeg opdagede at det er 6 måneder siden Unotel ændrede deres abonnementer. Forskellen på 10 kr om måneden er jo ikke en herregård. Men man føler sig lidt til grin og det er ikke rart!

Nyt abonnement hos Yousee:
Dagen efter ringede en sælger fra Yousee. Som jeg sagde til ham, så ringede han på den helt rigtige dag, for jeg var sur på mit nuværende teleselskab. Jeg fortalte ham også, at jeg var sikker på, at det ville gå over om et par dage, for jeg har virkelig været glad for Unotel. Men lige præcis dén dag var jeg rigtig sur på Unotel og derfor var jeg da MEGET villig til at høre, hvad han kunne tilbyde mig!

Sælgeren fra Yousee tilbød mig et abonnement med fri tale til 89 kr om måneden og oprettelse til 1 kr. Jeg sagde til ham, at det lød da meget fristende …. men jeg havde jo allerede betalt for september og samtidig stod der også flere penge på min konto hos Unotel. Sælgeren fra Yousee forklarede mig, at det var slet ikke noget problem, for der var normalt en måneds opsigelse på mobilabonnement og restbeløbet fra min konto havde jeg ret til at få udbetalt. På den måde – forklarede sælgeren fra Yousee – kom jeg ikke til at betale for dobbeltabonnemt og jeg kom heller ikke til at miste penge på det.

Og så valgte jeg at sige ja tak!

De første problemer:
10-15 minutter senere fik jeg en ordrebekræftelse, hvor der stod, at jeg skulle betale 99 kr for oprettelse. Jeg brugte lige 10 minutter på at drikke en kop te og tænke mig om, mens jeg overvejede om jeg gad at bruge tid på at brokke mig over 99 kr. Men så tænkte jeg: saftsusme nej. Jeg vil ikke snydes af flere teleselskaber i denne måned. Derefter ringede jeg til Yousee`s regnskabsafdeling og forklarede situationen for deres medarbejder. Den venlige medarbejder tjekkede straks og kunne så fortælle mig, at sælgeren skam havde oprettet et abonnement, hvor jeg kun skulle betale 1 kr, præcis som han havde lovet mig …. det kunne regnskabsmedarbejderen se på sin computer …. han forklarede, at den mail jeg havde fået var en fejl og forsikrede mig, at jeg kun kom til at betale 1 kr for oprettelse. Og så var jeg jo glad og tilfreds!

…… indtil jeg tjekkede min konto et par dage senere, hvor der alligevel var trukket 99 kr for oprettelse! Så måtte jeg jo ringe igen. Endnu en gang måtte jeg forklare hele forløbet. Endnu en gang talte jeg med en venlig medarbejder, som godt kunne se problemet og lovede at føre pengene tilbage. Og så var jeg jo næsten glad og tilfreds igen … næsten! Kun næsten!

Jeg synes jo det er lidt uheldigt, at jeg siger ja tak til et abonnement, hvor sælgeren fra Yousee fortæller mig, at jeg skal betale 1 kr for mit abonnement – og så kommer jeg faktisk til at betale 99 kr. Dernæst kontakter jeg Yousee regnskabsafdeling som forsikrer mig, at jeg kun kommer til at betale 1 kr – og så bliver der alligevel trukket 99 kr. Hvorefter jeg er nødt til at ringe endnu en gang til regnskabsafdelingen for at få pengene tilbage. Dette forløb er bestemt IKKE tilfredsstillende!

Dobbelt abonnement TRODS løfte:
Blot to dage efter at jeg siger ja tak til at flytte mit abonnement fra Unotel til Yousee, modtager jeg en mail, hvor der står at aktiveringsdatoen for mit nye simkort er d. 5. september … Det vil altså sige, at trods en klokkeklar forsikring fra sælgeren fra Yousee om, at jeg IKKE kommer til at betale dobbelt abonnement, så er det alligevel lige præcis dét der sker! Han sagde ordret til mig: “Dit nye abonnement kommer først til at virke i begyndelsen af næste måned, så det bliver nok fra d. 5. oktober eller lige deromkring.” Men sådan gik det jo ikke. I stedet blev det d. 5. september.

Det vil sige, at i september har jeg betalt for at have mobiltelefon hos BÅDE Unotel og hos Yousee. Jeg har betalt to gange for det samme produkt. Det er selvfølgelig en situation som jeg absolut IKKE er tilfreds med, da jeg helt SPECIFIKT spurgte om dette kunne ske og sælgeren fra Yousee FORSIKREDE mig, at det kunne det ikke.

Jeg ved godt, at det virker lidt absurd, men jeg vil gerne forsvare denne sælger en lille smule. Jeg er nemlig sikker på, at han har været i god tro. Han har ikke forsøgt at snyde mig. Og når jeg tænker tilbage, så kan jeg jo også godt høre, at han siger to forskellige ting, selv om han med garanti ikke selv er klar over det. Han siger jo: “Det er normalt, at der er en måneds opsigelse, så derfor skal du ikke være bange for, at du kommer til at betale abonnement to gange.” Han siger altså, at det er normalt …. men han siger faktisk ikke, at gælder ALLE mobilselskaber og ALLE abonnementer. Men så skal vi lige huske den anden del af hans sætning: “… derfor skal du ikke være bange for, at du kommer til at betale to gange.” Og det forsikrede han mig om flere gange i løbet af vores samtale, fordi jeg tydeligt og klart gav udtryk for, at jeg var bange for at havne i sådan en situation.

Jeg synes det er dybt frustrerende, urimeligt og uretfærdigt, at havne i en situation, hvor jeg kommer til at betale dobbeltabonnement, da jeg jo havde forudset muligheden for at havne i denne situation. Jeg spørger sælgeren – jeg siger til ham, at jeg har jo allerede betalt abonnement for september måned hos Unotel og jeg vil selvfølgelig ikke betale dobbeltabonnement. Jeg siger det præcis på den måde. Og han forsikrer mig, at det kommer jeg heller ikke til …. jeg kan med min allerbedste vilje ikke se, at jeg kunne, skulle eller burde have gjort mere.

Så bliver jeg selvfølgelig både gal og utilfreds, når jeg alligevel kommer til at betale abonnement for den samme telefon to gange. Det er absolut ikke rimeligt!

En klage til Yousee og dumt svar:

Bortset fra nogle få rettelser, så er ovenstående identisk med den mail som jeg sendte til Yousee. Og hvordan reagerede Yousee? Jeg fik en tam og ligegyldig mail …

Hej Jens

Tak for din henvendelse.

Først vil jeg meget gerne beklage den oplevelse du har haft ved at flytte dit nummer over til YouSee. Vi prøver at lave overførsler fra andre selskaber til YouSee så nemme og smertefri som muligt.

Jeg vil fluks gå videre med dine oplysninger om at Unotel ikke har en opsigelsesperiode, som de fleste andre selskaber har. Så vi kan få meldt det ud til alle vores kollegaer. Så andre ikke kommer til at have den oplevelse du har haft.

En klage til Unotel og et seriøst svar:

Da jeg klagede til Unotel over at jeg betalte for meget i abonnement, fik jeg efterfølgende dette svar:

Kære Jens
Normalt er forklaringen at kunder der stilles ringere ikke må flyttes automatisk, så tjekkede op på om du havde mere data før end de 1 gb der er med i den nye fri tale pakke. Det var ikke tilfældet og der må derfor være sket en fejl siden du ikke er flyttet automatisk.
Jeg har sat 50 kr ind på din saldo og pt ladet det være da jeg kan se der er bestilt abb skifte til 4 timers pakken pr 01-10-14.
Vi lavede de nye abb i April.
Er ked af vi har skuffet dig og håber du er tilfreds med kompensationen og vil være glad kunde fremover.

Vh UnoTel

For det første får jeg refunderet de penge, som jeg har betalt for meget – og det tror jeg egentlig slet ikke, at jeg kunne kræve. Men det er god kundeservice. Men det vigtigste er selvfølgelig, at jeg får en seriøs og fornuftig forklaring. Unotel forholder sig til mit problem på en måde, så jeg føler, at de tager mig alvorligt. Derfor har deres undskyldning også en helt anden værdi end den utroværdige og overfladiske beklagelse jeg fik fra Yousee!

Mere snyd hos Yousee:

I dag skulle jeg lave regnskab og budget for oktober måned. I den forbindelse skulle jeg også flytte den fremtidige betaling til Yousee fra en konto til en anden. Det var første gang jeg loggede ind på min nye profil på Yousee.dk – jeg blev lidt forbavset, da jeg så, at der kun var 5 timers tale på mit abonnement. Nå ja – der var også 3 timers tale til udlandet. Men sælgeren fra Yousee havde jo lovet mig, at der var fri tale …

Endnu en gang ringede jeg til regnskabsafdelingen i Yousee, for at få opklaret sagen. Endnu en gang kom jeg til at tale med en meget flink og hjælpsom medarbejder. Jeg forklarede ham om problemet og derefter fortalte han mig, at jeg også havde 5 timers fri bonus-samtale. Okay – denne måned har jeg talt i telefon i 53 minutter. Der er stadigvæk temmelig langt op til 10 timer(+3 timers tale til udlandet)!

Men det ændrer jo ikke på fakta – om jeg har 5 timer eller 10 timers tale er fløjtende lige meget. Sælgeren fra Yousee tilbød mig et abonnement med fritale! Men det er jo ikke det jeg har fået! Jeg synes det er en helt ekstremt dårlig behandling af kunderne. Jeg føler mig i hvert fald både snydt og bedraget! Jeg har absolut IKKE fået det produkt, som jeg blev lovet af sælgeren fra Yousee – til gengæld har jeg fået en masse problemer, som jeg efterhånden har brugt temmelig meget tid på.

Tilbage til Unotel:

Som tidligere nævnt, så har jeg været kunde hos Unotel i cirka 9 år – der var kun en kort pause for nogle år siden, hvor jeg havde tvungen abonnement hos Telia i forbindelse med, at jeg købte en smartphone. Efterfølgende har jeg dog opdaget, at det nok havde været billigere for mig, om jeg havde købt telefonen kontant og fortsat med at have mit abonnement hos Unotel.

Jeg synes Telia fungerede temmelig dårligt – jeg kunne aldrig finde ud af hvad jeg betalte for og deres hjemmeside var fuldstændig umulig. Jeg kunne ikke finde noget som helst. Det var en voldsom kontrast til Unotel, som kun har en håndfuld abonnementer og en hjemmeside der er ekstremt enkel, brugervenlig og funktionel. Her finder man kun de informationer som man har brug for. Jeg var lykkelig, da jeg droppede Telia og vendte tilbage til Unotel. Hos Unotel er det nemt at se hvad man får og hvad man betaler for. Der er slet ikke noget at være i tvivl om.

Nu har jeg så også prøvet at være kunde hos Yousee og endnu en gang er konklusionen helt klar – det duer bare ikke! Selv om jeg brugte temmelig lang tid inde på min profil – måske 20-30 min – så fandt jeg jo aldrig ud af, hvordan jeg skulle ændre mit kontonummer til betalingsservice. Jeg måtte ringe til regnskabsafdelingen, som fortalte mig, at jeg skulle trykke på “Afmeld betalingsservice” …. nåja, det burde jeg da have gættet! Eller måske ikke! Jeg synes måske det havde været smartere at skrive “Ret betalingsservice”!

Dernæst er der Yousee´s temmelig middelmådige kundeservice – jeg har allerede fortalt om deres håndtering af min klage. Der er jo ingen tvivl om, at Unotel ligger mange niveauer over Yousee. Når man har været kunde i et firma så længe, som jeg har været kunde hos Unotel, så er det selvfølgelig indlysende, at man også har haft brug for deres kundeservice på et eller andet tidspunkt – hver eneste gang har jeg fået hurtig, effektiv og kompetent hjælp. Jeg har da aldrig oplevet, at jeg har været nødt til at ringe igen og igen og igen. Men det skal man åbenbart hos Yousee.

Unotel reklamerer med “Enkel og billig mobiltelefoni” – udover at alting bare fungerer bedre, så har Unotel også været kåret til Danmarks billigste mobiltelefonselskab 3 eller 4 år. Hvis jeg husker ret, så var det Forbrugerstyrelsen som lavede denne kåring. Jeg ved ikke, hvilket firma der er det billigste lige for tiden. Men kundeservice og brugervenlighed betyder sandelig også noget.

Derfor vil jeg tilbage til Unotel så hurtigt som muligt. Jeg kommer formodentlig til at betale både oprettelse og en måneds dobbelt abonnement igen. Hvis jeg begynder at regne ud, hvad min lille flirt med Yousee har kostet mig, så bliver jeg vist i rigtig dårligt humør …. men det er stor forskel på udgifter som man synes er uretfærdige eller udgifter, som man selv har valgt. Derfor betaler jeg gerne for at slippe ud af kløerne på Yousee.

Af skade bliver man klog, men sjældent rig – det gælder i hvert fald også i denne historie!

Update d. 1. oktober 2014: problemerne sluttede desværre ikke efter dette indlæg. Tryk her for at læse fortsættelsen på denne absurde komedie!

