Der er altid noget nyt i Tivoli – hvert år er der nye forlystelser, nye arrangementer eller andet. Kyniske mennesker siger, at de forsøger jo bare at tjene flere penge. Ja, naturligvis – det er jo den vigtigste opgave for enhver erhversleder. Man kan ligefrem sige, at det er den primære opgave for ALLE ansatte i Tivoli – og enhver anden virksomhed. Ikke destomindre så er de årlige fornyelser til stor glæde for alle os, som kommer i Tivoli mange gange om året.

Høns i Tivoli.

Høns i Tivoli – det er ikke okay.

I år har Tivoli fået høns. Til venstre for Tivolis koncertsal har man indrettet et lille grønt afslapningsområde; der er en del grønne planter, hønsegård og en overdækket søjlegang med bænke, hvor man kan sidde og hygge sige. Det er ret flot. Og der er vist ingen tvivl om, at det er populært. Torsdag aften var jeg til koncert i Tivolis Koncertsal. Der var en lang kø foran indgangen. Mens køen sneglede sig af sted, kunne man slet ikke undgå at høre, hvordan mange mennesker gav udtryk for deres begejstring. Det var også tydeligt, at det virkede som et trækplaster på publikum i pausen.

Jeg er ikke begejstret; hønsene har fået et flot hønsehus, der ligner et græsk tempel. Jeg er da også sikker på, at de bliver passet med mad og rent vand, så mange andre høns ville blive grønne af misundelse. Jeg er slet ikke i tvivl om, at Tivoli har forsøgt at skabe et hyggeligt afslapningsområde og samtidig give hønsene det bedst mulige liv! Men …

For det første, så synes jeg egentlig ikke, at hønsegården er specielt stor til disse høns. Jeg tror heller ikke den er for lille – men jeg synes, at den er lige på grænsen! Det er jo ikke burhøns. I hvert fald ikke sådan i traditionel forstand. For det andet – jeg er jo opvokset på landet. Vi havde ikke høns, men det havde mine bedsteforældre. De fortalte altid, at det var vigtigt med grønne buske til hønsene – høns er vist ikke så kloge. Hvis de har et par grønne buske, som de kan løbe rundt om, så føler hønsene, at de har fået en hel skov. Mine bedstforældre påstod også, at høns elsker brændenælder og mælkebøtter. Jeg ved ikke om det er sandt – men jeg synes i hvert fald, at forholdene i hønsegården er temmelig uinspirerende. Jeg er overbevidst om, at hønsene hellere ville have mælkebøtter og brændenælder end et græsk tempel.

Høns i Tivoli.

Høns i Tivoli – jeg er imod!

Men jeg synes det mest afgørende er, at HØNS HØRER IKKE HJEMME I TIVOLI! Til daglig går det vel fint nok. Men når der er fyldt med larmende mennesker i weekenderne, så må det være stressende for hønsene. Og det værste er naturligvis fredagsrock, hvor der ikke bare er fyldt med støjende og berusede mennesker, men også et lydniveau op til 65 decibel(læs her). Jeg har ikke ondt af naboerne, som selv har valgt at bosætte sig ved siden af Tivoli. Jeg har heller ikke ondt af ænder og svaner, som bare kan flyve deres vej. Men hønsene er fanget i hønsegården – jeg synes absolut ikke, at det er okay. 

Men man kunne måske forestille sig, at hønsene bliver fjernet, inden der er rockkoncert? Der var rockkoncert i den lille pavilon ved siden af Tivolis koncertsal, mens vi ventede på at komme ind i salen, så i dette tilfælde er svaret i hvert fald nej. Men måske bliver hønsene fjernet, inden der er Fredagsrock? Jeg ved det ikke, men jeg har svært ved at forestille mig det. Og hvis de bliver flyttet fra det ene sted til det andet hele tiden, så er det formodentlig også noget som giver dyrene stress!

Men hvad ved jeg om  høns og deres hørelse? Ingenting! Hvad siger forskerne?

Bjarne Bråstad er professor i etologi ved Universitetet for miljø- og biovitenskap i Norge. Han har fortalt videnskab.dk(læs her), om forsøg med musik og bondegårdsdyr, som grise og høns. Han fortæller, at “deres stressniveau forøges, når man spiller rockmusik for dem.

I Tivoli spiller man ikke bare rockmusik. Man spiller rockmusik med 65 decibel. Vi er nok mange som husker okapien i Zoologisk have, som døde af stress pga. en operakoncert. Fredagsrock i Tivoli er naturligvis på et helt andet niveau, som er meget, meget værre. Jeg synes ikke, at det er okay!

Årets nyhed i Tivoli er høns!

Årets nyhed i Tivoli er høns!

