Kære læser – for at undgå misforståelser vil jeg gerne have lov til at fortælle dig, hvad man kan se på billederne i dette indlæg. Midt i billedet ser man et lille halvmåneformet græsplane. Der står tre banke langs plænens ene bue. Midt på konvekse yderkant står et gammelt træ. Derudover er der to brede grusbelagte stier – en på hver side af den lille plæne. Endelig kan man se Tivolis koncertsal bagest i billedet. 

Tivoli - august 2015.

Tivoli – august 2015. Copyright: Jens Drejer.

Når der er koncert i Tivolis Koncertsal, så er der som regel en temmelig lang kø – ofte starter køen nogenlunde på det samme sted som jeg stod, da jeg tog det nederste billede i dette indlæg. Hver evige eneste gang går køen direkte over den lille græsplæne – køen går ikke ad grusstien på højre side af den lille græsplæne. Køen går heller ikke på venstre side af den lille græsplæne. Nixen bixen – køen går altid lige tværs over. Altid. Og det drejer sig ikke bare om nogle få mennesker, nej, bortset fra de første 70 eller 80 personer i køen, så spadserer resten af publikum tværs over denne græsplæne, hver eneste gang der er en af de såkaldte abonnementskoncerter i koncertsalen. Når der er betalingskoncert bruger man en anden indgang.

Jeg kan ikke forstå det – I don´t get it. Hvorfor skal man absolut vade hen over den stakkels græsplæne, hver eneste gang der er koncert, når der er to brede, grusbelagte stier som ville være oplagte at bruge i stedet for? Sidste år forsøgte jeg to gange at foreslå de andre i køen, at man kunne træde et par skridt enten til den ene eller den anden side … mit forslag blev mødt med kold tavshed.

Tirsdag aften var jeg til koncert med the Norwegian National Youth Orchestra – som sædvanlig begyndte køen præcis det sted, hvor jeg stod, da jeg tog billedet nederst i dette indlæg. For én gangs skyld fulgte køen faktisk grusstien på venstre side af græsset. Men kun til køen nåede forbi træet – så gik køen tværs over græsset og ind mellem bænkene, hvorefter køen fortsatte ad stien på højre side af græsset. Jeg synes det er helt vildt mærkeligt. Og det kan da ikke passe, at jeg er den eneste der undrer sig?! Er det mon fordi folk står og sover? Eller er det måske fordi folk slet ikke ser hvor de går? Eller er de bare ligeglade?

Der er sikkert nogle læsere, som gerne ville se billeder af dette besynderlige fænomen – og det kan jeg da godt forstå. Men der er måske nogen som ville blive krænket, hvis de opdagede, at de selv var med på et billede som blev brugt til at illustrere et eksempel på irrationel og uhensigtsmæssig adfærd. Derfor har jeg besluttet, at jeg ikke vil tage billeder af køen. 

Tivoli - i baggrunden kan man se Tivolis Koncertsal.

Tivoli – i baggrunden kan man se Tivolis Koncertsal. Copyright: Jens Drejer.

